Mata pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Tahun :
3
Bidang :
Menggambar.
Tajuk :
Montaj.
Masa :
60 minit
Objektif modul : -
Objektif P&P : Di akhir P&P ini murid akan dapat:-
1. Memahami konsep
montaj
2. Memilih
gambar-gambar yang sesuai dan menghasilkan gambar dengan teknik montaj.
3. Menggunakan
bahan-bahan cetak bagi menghasilkan karya dalam aktiviti menggambar.
Keperluan :
# Alat; Gunting
# Bahan; Gambar-gambar permainan (bhn
bercetak).
Prosedur :
*Guru menentukan
aras pembelajaran dalam P&P
*Guru merancang
strategi P&P dengan menerapkan Teori Konstruktivisme, Teori Kecerdasan
Pelbagai, Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif dan Pembelajaran
Masteri.
Mata Pelajaran : Pendidikan
Seni Visual
Tahun : 4
Bidang : Membentuk dan Membuat Binaan
Aktiviti : Membina (Cantuman) Stabail
Tajuk : Arca
Masa : 60 minit
Objektif: Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat:-
1.
Mengenali bentuk-bentuk arca
2.
Menghasilkan sebuah arca dengan menggunakan beberapa jenis kotak.
Keperluan: 1.
Alat – Gunting, stapler.
2.
Bahan – Kotak kecil, gam
3.
Rujukan :
o Buku Sumber Guru Pendidikan Seni KBSR
o Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual KBSR
o Maklumat daripada Internet
Prosedur:
§ Guru perlu merancang strategi pengajaran dengan
menerapkan Teori Kecerdasan Pelbagai dan Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif.
§ Guru menentukan aras pembelajaran dalam P&P.
§ Pelajaran dimulakan dengan soal jawab tentang
bentuk-bentuk yang ada di dalam dan luar bilik darjah.
§ Tunjuk cara dan bimbingan
§ Apresiasi dan refleksi.
Butiran Kegiatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Kemahiran generik/nilai
|
|||
Aktiviti 1
Soal jawab
tentang bentuk-bentuk konkrit yang ada di dalam dan di luar bilik darjah.
|
Mengenali bentuk-bentuk konkrit. |
|
|||
Aktiviti 2
Mengumpul
kotak-kotak pelbagai saiz dan bentuk.
|
Aras 1
Murid
menentukan jenis dan saiz kotak yang hendak digunakan.
|
KBKK
-mencirikan
|
|||
Aktiviti 3
Menunjukkan
cara mencantum bentuk-bentuk konkrit pelbagai saiz.
|
Aras 2
Murid memulakan proses membuat arca (proses
mencantum) mengikut kreativiti mereka
|
Teori
Kecerdasan Pelbagai
-Visual-Ruang
|
|||
Aktiviti 4
Membimbing
murid mencantum dan menyiapkan arca.
Sesi Apresiasi
dan Refleksi: murid memperagakan hasil karya mereka.
|
Aras 3
Murid
menyiapkan hasil karya arca
|
Pembelajaran
Masteri
|